معلــــــــــــــــــــــــم بــــــــــــــلوچ (-_-)
انواع نکات آموزشی

 

- مشاهده دقیق پدیده ها
2- تمرکز حواس به دور و بر خود
3- فکر بر روی موضوع گفته شده برای چند دقیقه
4- بیان احساسات و عواطف
5- استفاده از تجربات مانند دیدن فیلم ها شنیدن خبر ها کتاب های خوانده شده در رابطه با آن موضوع استفاده از سخنان پدر ، مادر ، معلم یا افراد دیگر که شنیده ایم
6- استفاده از روش بارش مغزی: ابتدا موضوع را می نویسیم سپس کلمات مربوط به آن را نوشته بعد آنها را به صورت جمله در آورده و بین انها تعمیم برقرار می نماییم جملات را مرتب کرده و به صورت انشایی در می آوریم.
مثال ) موضوع ( نعمت های خدا )
در نوشتن موضوع این نکات را رعایت می کنیم :
1- موضوع را با نام خدا شروع کردن
2- نوشتن مقدمه در ابتدا، نوشتن خلاصه در پایان
3- خوش خط نوشتن به کار گیری جملات مناسب با فعل و فاعل مناسب به کار گیری جملات توصیفی رعایت نکات دستوری مانند ( صفت جمله تعجبی و علامت آن جمله پرسشی و علامت آن پایان جمله نقطه ویرگول مکث کوتاه و غیره)
4- به کار گیری مثل ها ضرب المثل ها سخنان معروف از قرآن و احادیث بزرگان دین استفاده از پیام قرانی یا شعری از شاعران در رابطه با آن موضوع .

 

 

نوشته شده در تاريخ 27 آبان 1389برچسب:, توسط خدابخش یزدانشناس |

 

بازخوردهای توصیفی در مورد دانش آموزان در حد انتظار
  • فرزند خوبم، از خط زیبایت لذت بردم.
  • پسر نازم، هزار آفرین به تو كه مشقت را زیبا نوشتی.
  • آفرین به تو كه تكالیفت را بدون اشكال و كامل انجام دادی.
  • پسرم (دخترم) تحقیق شما جالب و خواندنی بود.
  • آفرین پسرم در نوشتن تكالیف دقت كامل داشتی.
بارون دونه دونه          مشقت شده نمونه
انار دونه دونه          نقاشیت شده نمونه
مورچه نوشت روی خاك          قشنگ نوشتی و پاك
پسر خوب و نازم          به دقتت می نازم
جمله های قشنگی          با واژه ها تو ساختی
درست خواندی تو قرآن          ای كودك مهربان
امروز كارت عالی بود          اشكالی در آن نبود
ای كودك مودب          دفترت هست مرتب
1، 2، 3، ستاره         كارت ایراد نداره
آفریدی افتخار          برای چندمین بار
كودك خوب و نازی          واژه درست می سازی
نون و پنیر و پسته          كارت به دل نشسته

پی برده ام به رازی          زیبا جمله می سازی

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ 21 آبان 1389برچسب:, توسط خدابخش یزدانشناس |

 

« یادگیری علائم نگارشی و کاربرد آن در کتاب فارسی بنویسیم پایه چهارم دبستان »
ا- ویرگول (،)
به ویرگول «کاما »و «درنگ نما» نیز  گفته می شود که نشانه مکث یا وقفی کوتاه است و آن را اغلب در موارد زیر به کار می برند:
الف) در بین عبارت ها و جمله های غیر مستقلی که با هم در حکم یک جمله کامل باشد، چنانکه : آن را که حساب پاک است ، از محاسبه چه باک است.
ب) در موردی که چند کلمه دارای اسناد واحدی باشد. چنانکه :فردوسی ، مولوی ، سعدی و حافظ از بزرگترین سخنوران ایران هستند.
ج) در میان دو کلمه احتمال داده شود خواننده آنها را با کسره اضافه بخواند یا نبودن ویرگول موجب غلط خوانی گردد ؛ چنانکه :پدر ، قلی آمد
د) به منظور جدا کردن بخشهای مختلف یک نشانی یا مرجع یا ماخذ یک نوشته ؛ چنانکه : تهران ، خیابان دکتر علی شریعتی ، کد پستی 19395، کوچه ناهید ، شماره 87.
2- نقطه بند یا نقطه ویرگول (؛)
نقطه ویرگول ، نشانه وقف یا درنگ و مکثی است طولانی تر از ویرگول و کمتر از نقطه ؛ و بیشتر در موارد زیر به کار می رود :
الف) برای جدا کردن جمله ها و عبارت های متعدد یک کلام طولانی که به ظاهر مستقل اما در معنی به یکدیگر وابسته و مربوط باشند ؛ چنانکه : قطره اشک گفت: نخستین بار تبسمی بودم ؛ مدتی دوستی نام داشتم ؛ اکنون اشک نامیده می شوم .
ب) در جمله های توضیحی ، پیش از کلمات یا عباراتی چون « اما » ، « زیرا» ، « چراکه » ، « یعنی » ، « به عبارت دیگر » ، « برای مثال » و مانند آنها ؛ به شرط آنکه در جمله های پیش از آنها کامل و غالبا طولانی باشد ؛ برای نمونه : مال و جاه هیچ گاه نمی توانند آرام بخش روان انسان باشند ؛ چراکه تنها با یاد خدا دل ها آرام می یابد .

ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ 18 آبان 1389برچسب:, توسط خدابخش یزدانشناس |