معلــــــــــــــــــــــــم بــــــــــــــلوچ (-_-)
انواع نکات آموزشی

 

در دور دست ها قایقی خواهم ساخت خواهم انداخت به آب...

نوشته شده در تاريخ جمعه 9 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خدابخش یزدانشناس |

- انتخاب متن املا و نوشتن آن روی تخته ی کلاس و خواندن آن توسط دانش آموزان

۲- پاک کردن متن از تخته و قرائت آن توسط معلم و نوشتن آن توسط دانش آموزان

۳-تصحیح املا به صورت گروهی «توسط خود دانش آموزان»

۴- استخراج فهرست خطاهای دیکته ای

۵- تمرین، توضیح و آموزش بر مبنای عمده ترین غلط های املایی


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 9 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خدابخش یزدانشناس |

 

ابر درست کنید

 

کارهایی که باید انجام دهید :

 

1-فنجان را از آب داغ پز کنید.

 

2- آب داغ را داخل بطری خالی کنید .

 

3- یک تکه یخ در دهانه بطری یگذارید .

 

 4- مدتی صبر کنید ، می بینید ابر نازکی در دهانه بطری زیر تکه یخ تشکیل شده است .

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 5 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خدابخش یزدانشناس |

مورچه و دوستش

مورچه داره می بافه

با نخ زرد و یشمی

برای دوستِ خوبش

یه شالِ گرمِ پشمی

ریخته کنارِ دستش

صد تا کلافِ کاموا

مورچه می گه: «خدایا!

تموم می شه تا فردا؟»

زرافه دوستِ مورچه

فردا می شه سه سالش

هر چی براش می بافه

تموم نمی شه شا لش

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 5 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خدابخش یزدانشناس |

اولین روز دبستان بازگرد / کودکی ها شاد و خندان بازگرد
بازگرد ای خاطرات کودکی / بر سوار اسب های چوبکی
خاطرات کودکی زیباترند / یادگاران کهن ماناترند
درس های سال اول ساده بود / آب را بابا به سارا داده بود
درس پندآموز روباه و خروس / روبه مکار دزد چاپلوس
کاکلی گنجشکی باهوش بود / فیل نادانی برایش موش بود 




روز مهمانی کوکب خانم است / سفره پر از بوی نان گندم است
با وجود سوز سرمای شدید/ریزعلی پیراهن ازتن می درید



تا درون نیمکت جامی شدیم / ما پر از تصمیم کبریمی شدیم
پاک كن هایی زپاکی داشتیم / یک تراش سرخ لاکی داشتیم

کیف مان چفتی به رنگ زرد داشت / دوشمان از حلقه هایش‎ ‎درد داشت
گرمی دستانمان از آه بود / برگ دفترها به رنگ کاه بود
مانده در گوشم صدایی چون تگرگ / خش خش جاروب بابا روی برگ
هم کلاسی های من یادم کنید / بازهم درکوچه فریادم کنید
هم کلاسی های درس و رنج و کار / بچه های جامه های وصله دار
بچه هاي آن زمستان هاي سرد / كودكان كوچه اما مرد مرد
یاد آن آموزگار ساده پوش / یاد آن گچ ها که بودش روی دوش
کاش هرگز زنگ تفریحی نبود / جمع بودن بود تفریقی نبود
ای معلم یاد و هم یادت بخیر / یاد درس آب بابایت بخیر
ای دبستانی ترین احساس من / بازگرد این مشق ها را خط بزن

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 5 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خدابخش یزدانشناس |

63 ÷ 3=6 ×3+3

 

85-63=8+5+6+3

272+16=(2+7) ×2  ×1695÷5=9+5+5

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خدابخش یزدانشناس |

علل

نقص

1-بسیار نزدیک بودن بازو به بدن

2-بسیارسفت گرفتن شست

3-دور بودن خیلی زیاد نوک قلم از انگشتان

4-صحیح نبودن جهت کاغذ

5-درست نبودن جهت حرکت قلم

 

 

 

کج نویسی بیش از حد

1-بسیاردور بودن بازو از بدن

2-بسیارنزدیک بودن انگشتان به سرقلم

3-هدایت قلم به تنهایی توسط انگشت سبابه

4-ناصحیح بودن جهت کاغذ

 

راست نویسی بیش از حد

 

1-فشار دادن بیش از حد انگشت سبابه

2-استفاده از قلم نامناسب

3-نازک بودن بیش از حد قلم

 

پر فشار نوشتن

1-بیش از حد اوریب یا راست نگه داشتن قلم

2-چرخش نوک قلم به یک سمت

3-قطربیش ازحدقلم

 

کم رنگ نویسی بیش از حد

1-سفت بودن بیش از حدشست

2-بیش از حد شل نگه داشتن قلم

3-حرکت بیش از حدکند قلم

 

زاویه دار نویسی بیش از حد

1-نبودن آزادی حرکت

2-حرکت بیش از حد کند دست

3-محکم گرفتن قلم

4-نادرست یا ناراحت بودن وضعیت

 

نامرتب نویسی بیش از حد

1-پیشرفت بیش از حد سریع قلم به سمت چپ

2-حرکت بیش از حدوسریع جانبی

 

فاصله گذاری بیش از حد

 

 

گردآورنده:یزدانشــــناس

 

نقل ازکتاب ناتوانی های یادگیری،ترجمه ی تقی منشی طوسی،ص.264

 

 

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خدابخش یزدانشناس |

. املای دو نفره پای تابلو : بدین صورت که یک نفر دانش آموز به دانش آموز دیگری املای پای تخته می گوید و او می نویسد اگر نویسنده کلمه ای را بلد نبود از همکلاسیهایش شکل درست کلمه را می پرسد. بعد  جای این دو نفر عوض می شود و سرانجام همه کلاس دو نفر دو نفر پای تابلو می آیند.

2. املای پرده ای : به این شکل که متن املا توسط معلم یا دانش آموزان قوی پای تابلو نوشته می شود. بچه ها متن را با دقت می بینند و می خوانند آنگاه پرده ای روی نوشته ها کشیده می شود یا تابلو پاک می گردد واز آن متن برای کلاس املا گفته می شود.

3. املا گفتن فرد برای خودش : بدین صورت که اول بچه ها متنی را بخوانند بعد هر کس جمله ای یا جملاتی از متن را روی تابلو می نویسد و می نشیند بعد فرد دیگر همین کار را می کند تا آخر.

4. نوشتن املا در فضا : بچه ها کلمات را به جای نوشتن روی کاغذ با انگشتان و در فضا می نویسند.

 

5. متنی را که می خواهیم فردا املا بگوییم را روی تخته می نویسیم‚ بچه ها آن متن را در دفترشان بنویسند و شب بخوانند‚ معلم همان متن را برای کلاس املا بگوید.

6. املای یاران در یاد گیری : بدین صورت که هر فرد ابتدا مثلا سه کلمه سخت را در دفترش می نویسد سپس افراد هر نیمکت کلماتشان را برای هم می خوانند و هر کسی کلمات دو نفر دیگر را هم به کلماتش اضافه می کند و بالاخره املاهای همه افراد کلاس یکسان می گردد

7. املای کامل کردنی : بدین صورت که معلم متن ناقصی را املا می گوید و کلمات ویژه ای را که ارزش املایی را داشته باشد را در متن جا می اندازد حالا بچه ها متن را با کلمات ویژه کاملش می نماییند.

8. چند حرف مثل ( ب ‚ م ‚ ا ‚ د ‚ ز ‚ ی ‚ روی تخته نوشته می شود تا بچه ها با این حروف چند کلمه مثل ( بادام ‚ بز ‚ داماد ‚ میز ‚ بم ‚ دزد و ... ) که می توانند بنویسند.

9. دانش آموزان با انگشت به کمر نفر جلویی املا بنویسند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خدابخش یزدانشناس |

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 1 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خدابخش یزدانشناس |